maandag 7 mei 2007

Hoe maak ik een blog bij blogger.com?

Nog nooit een blog aangemaakt? En geen idee hoe je moet beginnen? Gelukkig komt alles goed!

Ga naar www.blogger.com
Hier staat vrij fors: 'Maak een blog in 3 eenvoudige stappen'. Dat gaan we dus eens even doen. Misschien staat het er bij jou in het Engels, maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer.

Stap 1
- Klik op de oranje pijl, dan kom je bij het aanmeldformulier.
- Geef een bestaand email-adres op en verzin een wachtwoord. Dat mag eigenlijk alles zijn, maar natuurlijk niet het wachtwoord dat je ook gebruikt voor dat emailadres. Dit is niet belangrijk genoeg om stress van te krijgen; doe maar gewoon wat. En schrijf het op voor jezelf als je bang bent het te vergeten!
- Bij weergavenaam geef je gewoon je eigen naam op, zodat gemaakte opdrachten onder je eigen naam gelezen worden door je docent.
- Bij 'woordverificatie' staat een onzinwoord in wiebelig blauw. In het vak eronder vul je het onzinwoord in.
- Klik het vakje aan onderaan het formulier om aan te geven dat je accoord gaat met de voorwaarden.
- Dat was stap 1! Klik op de oranje pijl om door te gaan. Mocht je ergens iets vergeten zijn, dan krijg je dezelfde pagina nog eens te zien. In rood staat aangegeven wat je nog eens moet invullen.

Stap 2
- Verzin een naam voor je blog. (bijvoorbeeld "Tijdelijk Voobeeldblog")
- pak die naam samen zonder hoofdletters en spaties (bijvoorbeeld "tijdelijkvoorbeeldblog") en vul dit in in het vakje tussen 'http://' en '.blogspot.com'.
- Controleer of de naam die je gekozen hebt nog vrij is. Niet? Verzin een list! Plak je initialen aan de voor- of achterkant, bijvoorbeeld. ("tijdelijkvoorbeeldblogmp") Het hoeft niet heel mooi, het is een eenmalig blog voor deze cursus, het gaat niet de eeuwigheid in als de slimste naam voor een blog die je ooit hebt bedacht.
- Klik op de oranje pijl om door te gaan.

Stap 3
- Kies een sjabloon. Dit bepaalt hoe je blog er straks uit gaat zien. Ook dit maakt niet zo uit; het zijn allemaal prima sjablonen en je kunt het later toch nog veranderen.
- Klik op de oranje pijl om door te gaan.

Tadaa! Je blog is klaar. Nu hoef je alleen nog maar inhoud toe te gaan voegen - en de link naar je blog aan je docent te mailen.

Zin om nog wat te knutselen aan je blog? Kijk rustig rond bij je instellingen. Het valt niet mee om je blog 'stuk' te maken, dus experimenteer!

Kom je er toch nog niet uit? Mail je vraag naar info[at]sg.uu.nl (vervang de [at] natuurlijk door een @), dan lossen we het op. Veel succes!

Afspraken n.a.v. college 4

· Lezen voor de volgende keer (werkbezoek WNF – campagne handboek principeled and popular).
· Adres WNF is bekend: Driebergseweg 10 in Zeist.
· De rondleiding gaat beginnen om 10 uur in Zeist.
· Wie met de docent wil meefietsen kan om negen uur op de Uithof aanwezig zijn in lokaal 036 van het Bestuursgebouw. Parkeer je fiets aan de voorkant bij de hoofdingang.

Voor 14 mei:
· Lezen over Janneke de Jong, leiderschap bij de Romeinen.
· Startdocument op papier door penvoerder en presenteren (alle groepjes)
· Concept projectcontract presenteren door penvoerder (groep WNF 1 en CB)
· Allemaal een blog maken op blogger.com. (Dit is hetzelfde als blogspot.com) Mail de link naar je blog naar Melanie.

Voor 21 mei:
· Projectcontracten op papier door penvoerder (alle groepjes) en presenteren/bespreken

Overal de bronvermelding zoals in het LAS document en annotated sources, dus bron plus de waarde van de bron volgens jou erbij vermelden.

Onderdelen van de projectdefinitie

De uitdaging (wat moet er opgelost worden/probleemstelling)

Leidende vragen
• Wat is het probleem en hoe vertaal je het in uitdagingen
• Waarom is het een uitdaging (spanning tussen huidige en gewenste situatie)
• Wie heeft het meeste last van de bestaande situatie
• Wanneer heeft niemand er last van?
• Sinds wanneer is het probleem aan de orde?
• Is een bepaalde groep getroffen – kwetsbaren, mondigen, opinieleiders? Etc.
• Hoe is het probleem ontstaan
• Is er sindsdien al iets veranderd?
• Welke oorzaken zijn al bedacht?
• Welke oplossingen zijn al geprobeerd?
• Wat gebeurt er als het probleem/uitdaging niet wordt opgepakt?
• Welke wetenschappelijke kennis is er?
• Welke bestuurlijk/politieke kennis is? Afspraken?
• Welke ander partijen houden zich er mee bezig?
• In hoeverre leeft het in de publieke opinie/ perceptie van probleem?

De aanleiding (waarom nu, waarom door deze organisatie, wie geeft de opdracht)
• Waar, wanneer en bij wie is het idee van het project ontstaan?
• Is de aanleiding een gebeurtenis die op zichzelf staat, of is er een patroon?
• Heeft het project een geschiedenis?

Doel van het project (welke toestand is gewenst)
• Wat moet er gebeuren om de gewenste situatie te bereiken?
• Hoe past dat binnen de missie, visie en centrale waarden van de hele organisatie
• Wat wil de opdrachtgever bereiken met dit project voor zijn organisatie?
• Waaraan moet het project een bijdrage leveren?
• Waar zit de essentie van het project?

Projectresultaat (moet je horen vallen)
• Wat is er tastbaar of zichtbaar als het project af is? Producten!
• Is dit resultaat wel het juiste middel om het hogere doel te bereiken?
• Komt de doelstelling ook dichterbij als dit resultaat er is?
• Lost het resultaat het hele grote probleem voor een deel op?

De afbakening
• Wat is het resultaat niet? (denk aan circle of influnce vs concern)
• Afbakening en project samen moeten de uitdaging dekken.

Effecten
• ongewenste effecten
• gewenste effecten
• voorziene effecten
• onvoorziene effecten
Randvoorwaarden
Zie opdrachtgever

Bijlagen
• Activiteitenplan
• Communicatieplan
• Lobbyplan
• Etc.

Opzet van College 4. Leiderschap, wat is dat?

College 4. Leiderschap, wat is dat? Op 7 mei 2007
De ik, wij en het-kant van een project of steenhouwer, waarom hak je zo hard?

9 tot 10
Kennismaking met de vierde opdrachtgever: Rob Taalman, Shell
Zie CV en beschrijving van Shell als bedrijf. Handouts worden verstrekt.

10 tot 11
Kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën.
Projectmatig werken, hoe is dat ontstaan?
Kijk naar je “pasfoto” uit college 1. Denk aan de zinnen: anderen omschrijven mij als, een goede eigenschap van mij is, ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die …
Docent behandelt theorie van kernkwaliteiten en hoe die toe te passen is.
Bespreek de kernkwaliteiten in je team en maak het kernkwadrant af voor jezelf en met hulp van teamleden.
Projectsamenstelling. Interview een teamlid (vul voor jezelf deze vragen in):
• je leerstijl uit college 1
• je kernkwaliteiten uit college 4
• je persoonlijke motivatie voor het vak en het project
• je specifieke leerwensen (persoonlijk en academisch)
• je studierichting en afstudeerrichting
• je bestuurlijke ervaring
• je ervaring in andere projecten
• je schrijfervaring
• hoeveel tijd je hebt/hoe flexibel je bent in je tijd dit blok
• ervaring met teamwerken bv in sport, schoolkrant, gezin, baantje etc.
• welke teamrol zou je wel willen vervullen?

11 tot 12
De vier projecten nader bekeken.
Elementen verzamelen voor het startdocument. Het startdocument bestaat uit de teamsamenstelling (en waarom in die samenstelling), probleem dat opgelost gaat worden, achtergronden, doel van project, globale resultaat, randvoorwaarden). Dit is beschrijvend en geen onderhandelingsresultaat. De penvoerder levert dit namens de groep in op 14 mei en zal het dan presenteren.
De krachtenveld-analyse (theorie)
Campagne-voeren hoe doe je dat? (pg 1 en 2 van handboek en theorie Hoppe)

12 tot 1
Projectcontract
Theorie (elementen bespreken)
Zie document Consumentenbond voor opzet
Rollen verdelen:
1. Penvoerder voor startdocument
2. Stand van kennis – wetenschappelijk/probleem analyse wetenschappelijk – wie zijn de deskundigen aan de UU en elders
3. Stand van kennis – beleidsmatig – welke infobronnen, krachtenveld analyse uitwerken – welke partijen zijn betrokken, hebben info.
4. Campagne instrument bepalen? Wat weet het publiek? Waarover is men bezorgd/opinieonderzoeken bekend? Wie zijn opinieleiders? (logos, ethos, pathos).
5. Penvoerder van het projectcontract

Brainstorm – WBS maken met activiteiten rijpe en groen en aan penvoerders meegeven.