maandag 7 mei 2007

Opzet van College 4. Leiderschap, wat is dat?

College 4. Leiderschap, wat is dat? Op 7 mei 2007
De ik, wij en het-kant van een project of steenhouwer, waarom hak je zo hard?

9 tot 10
Kennismaking met de vierde opdrachtgever: Rob Taalman, Shell
Zie CV en beschrijving van Shell als bedrijf. Handouts worden verstrekt.

10 tot 11
Kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën.
Projectmatig werken, hoe is dat ontstaan?
Kijk naar je “pasfoto” uit college 1. Denk aan de zinnen: anderen omschrijven mij als, een goede eigenschap van mij is, ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die …
Docent behandelt theorie van kernkwaliteiten en hoe die toe te passen is.
Bespreek de kernkwaliteiten in je team en maak het kernkwadrant af voor jezelf en met hulp van teamleden.
Projectsamenstelling. Interview een teamlid (vul voor jezelf deze vragen in):
• je leerstijl uit college 1
• je kernkwaliteiten uit college 4
• je persoonlijke motivatie voor het vak en het project
• je specifieke leerwensen (persoonlijk en academisch)
• je studierichting en afstudeerrichting
• je bestuurlijke ervaring
• je ervaring in andere projecten
• je schrijfervaring
• hoeveel tijd je hebt/hoe flexibel je bent in je tijd dit blok
• ervaring met teamwerken bv in sport, schoolkrant, gezin, baantje etc.
• welke teamrol zou je wel willen vervullen?

11 tot 12
De vier projecten nader bekeken.
Elementen verzamelen voor het startdocument. Het startdocument bestaat uit de teamsamenstelling (en waarom in die samenstelling), probleem dat opgelost gaat worden, achtergronden, doel van project, globale resultaat, randvoorwaarden). Dit is beschrijvend en geen onderhandelingsresultaat. De penvoerder levert dit namens de groep in op 14 mei en zal het dan presenteren.
De krachtenveld-analyse (theorie)
Campagne-voeren hoe doe je dat? (pg 1 en 2 van handboek en theorie Hoppe)

12 tot 1
Projectcontract
Theorie (elementen bespreken)
Zie document Consumentenbond voor opzet
Rollen verdelen:
1. Penvoerder voor startdocument
2. Stand van kennis – wetenschappelijk/probleem analyse wetenschappelijk – wie zijn de deskundigen aan de UU en elders
3. Stand van kennis – beleidsmatig – welke infobronnen, krachtenveld analyse uitwerken – welke partijen zijn betrokken, hebben info.
4. Campagne instrument bepalen? Wat weet het publiek? Waarover is men bezorgd/opinieonderzoeken bekend? Wie zijn opinieleiders? (logos, ethos, pathos).
5. Penvoerder van het projectcontract

Brainstorm – WBS maken met activiteiten rijpe en groen en aan penvoerders meegeven.

Geen opmerkingen: